10 فروردین 1400

اجرایی شدن سامانه‌های نوین آبیاری در یکهزار هکتار از اراضی سمنان

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان عنوان کرد: توسعه سامانه‌های نوین آبیاری از برنامه‌های ویژه این سازمان است که اکنون در بیش از یکهزار و ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان انواع مختلف این سامانه‌ها در دست اجراست.

به گزارش سایت خبری پرسون از سمنان، حسین شاهینی افزود: سامانه های نوین آبیاری در مدلهای قطره‌ای بارانی و کم‌فشار تا سال ۱۳۹۲ در حدود ۱۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان سمنان اجرایی شده بود، اما امروز بیش از ۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی مجهز به سامانه های نوین آبیاری در این استان افزایش یافته است.

وی افزود: با تلاش‌های صورت گرفته در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، سطح اراضی کشاورزی مجهز به سامانه های نوین آبیاری به ۳۶ هزار و ۳۵۲ هکتار افزایش یافته است و برنامه‌ریزی‌های لازم برای استمرار این روند ادامه دارد.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان بیان کرد: از میان مدلهای مختلف سامانه‌های نوین آبیاری در ارزیابی کشاورزی استان، مدل قطره‌ای بیشترین سهم را دارد و تا کنون بیش از ۲۲ هزار و ۶۳۵ هکتار از این اراضی در استان سمنان به سیستم آبیاری قطره‌ای مجهز شده‌است.

شاهینی اضافه کرد: تا کنون در هفت هزار و ۷۲۹ هکتار از اراضی کشاورزی استان سمنان نیز سیستم آبیاری بارانی اجرا شده است.

به گفته وی، بیش از پنج هزار و ۹۹۸ هکتار از اراضی کشاورزی استان سمنان نیز تا کنون مجهز به سامانه آبیاری کم‌فشار شده‌اند.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان تاکید کرد: یکهزار و ۹۴۰ میلیارد و ۴۷۶ میلیون ریال از سال ۹۲ تاکنون برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین در اراضی کشاورزی این استان اختصاص یافت.

۱۹۸ هزار هکتار از وسعت اراضی استان سمنان را اراضی کشاورزی تشکیل می‌دهد که از این وسعت ۵۴ هزار هکتار باغ، ۱۱۰ هزار هکتار زراعت و بقیه در مرحله آیش است و حدود ۴۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی فعالند.

منبع: ایرنا