09 فروردین 1400

فطیر سوغات خاص اراک

هر شهری را با سوغات آن می شناسند که خاص همان مردمان است و در هر کجای دیگر که آن را تهیه کنند اصل آن نخواهد شد. فطیر سوغات اراک است که در دیگر شهرهای ایران نیز تهیه میشود .

به گزارش سایت خبری پرسون، اراک از شهرستان های استان مرکزی است که آن را با فطیرش می شناسند و شهرت فطیر اراک تا آن سوی مرزها هم رفته است.
فطیر نان شیرینی است که از ترکیب آرد، شکر، روغن و تخم مرغ، آب و یا شیر تهیه می شود و از گذشته های دور در خانه ها و توسط بانوان در تنورهای گلی پخت می شده است.


فطیر را عمدتا نزدیکی عید می پختن و در سفره های پذیرایی عیدانه با آن از میهمانان پذیرایی می کردند.
بعدها و با گذشت سال ها پخت فطیر به یک شغل و محل درآمدزایی تبدیل شد و امروزه در سطح شهر اراک مغازه های فطیر پزی بسیاری وجود دارند که بسته به سلایق خود و مشتریانشان این نان سنتی را پخت می کنند.

امروزه بیش از ده ها نوع فطیر با مزه ها و ابعاد مختلف در اراک تولید میشود که درصورت برنامه ریزی بهتر میتوان ان را در بسته های مختلف صادر نیز کرد

یکی از افرادی که سال ها در اراک به شغل فطیر پزی مشغول است به خبرنگار پرسون گفت: فطیر از قدیم الایام سوغات اراک بوده است و این نان نه تنها بین اراکی ها بلکه بین مردمان شهرهای دیگر هم محبوب است.


وی افزود: مشتریان ثابتی دارم که طی این ۱۵ سالی که مشغول به این کار هستم هرساله که در ایام نوروز به اراک مسافرت می کنند فطیر می خرند و به عنوان سوغات به شهرهایشان می برند.

یکی از افرادی که در انتظار پخته شدن فطیر بود، نیز گفت: اراک را با فطیرش می شناسند و ما حداقل هفته ای یکبار فطیر را در خانه مصرف می کنیم.
وی ادامه داد: فطیر یکی از نان های سنتی و سالمی است که برای تغذیه و صبحانه و میان وعده بچه ها بسیار مناسب است.

یکی دیگر از فطیر پزان اراکی با شوخ طبعی گفت: آوازه فطیر اراک تا آن سوی آب ها نیز پیچیده است.
وی ابراز کرد: طی این سال هایی که فطیر می پزم چندین مشتری داشته ام که ساکن کشورهای سوئد، آلمان و ایتالیا بودند و هر گاه که به ایران می آمدند و به اراک سفر می کردند از فطیر اراک با خودشان به کشورهای محل اقامتشان می بردند.
یکی از همشهریان اراکی نیز بیان کرد: در گذشته های نه چندان دور به خاطر دارم که در خانه مادربزرگم نزدیک عید بوی فطیر تازه و تنور داغ می پیچید و این یکی از بهترین خاطره هایم است.


وی اضافه کرد: هنوز هم به یاد آن روزها گاهی در خانه البته دیگر تنوری وجود ندارد در فر فطیر می پزم.
در آخر باید به این نکته اشاره شود که فطیر با نوع پخت متفاوت در دیگر شهرهای کشور همچون زنجان نیز تهیه می شود؛ اما با پیگیری های سازمان میراث فرهنگی استان فطیر در سازمان میراث فرهنگی کشور به نام استان مرکزی ثبت شده است و
فطیر اراکی نمونه بارز سوغات اراک و یکی از خوش طعم ترین نان های شیرینی است که در سطح کشور تهیه می شود.

گزارش : سایه قهیه ای