24 اسفند 1399

با تحقق اهداف اقتصادی در سال جهش تولید صورت می گیرد؛

هدف گذاری ۷۲۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی برای سال ۱۴۰۰ در استان گیلان

میزان صادرات کالاهای غیرنفتی از مرزهای زمینی، دریایی و ریلی گیلان در سال‌جاری ۶۰۰ میلیون دلار پیش‌بینی شده بود و اکنون با تحقق آن در اوایل اسفند ماه و تجربه جهش اقتصاد و مبادلات برون مرزی، برای سال ۱۴۰۰ رقم ۷۲۰ میلیون دلار صادرات هدفگذاری شده است.

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، موقعیت جغرافیایی این خطه سرسبز در شمال ایران، نزدیکی به کشورهای حاشیه دریای خزر، بنادر مختلف، مناطق ویژه اقتصادی و تجاری و قرار گرفتن در مسیر کریدور ریلی شمال - جنوب شرایط ویژه و ممتازی برای تجارت و اقتصاد برون مرزی گیلان فراهم آورده است و مسئولان و دولتمردان خدمتگزار این خطه از میهن اسلامی با اشراف به این قابلیت ها از همه امکانات موجود برای ارتقای اثرگذاری استان در چرخه اقتصاد کشور برنامه ریزی و تلاش می کنند.

آمارها گویای حرکت صعودی شاخص های تجاری و اقتصاد فرامرزی و منطقه ای گیلان است و سال به سال رقم ها و ترازهای تجاری استان، بخصوص در این تنگناهای تحریم و مشکلات و موانع ناشی از شیوع ویروس کرونا حرکت رو به رشد دارد و بر این اساس سال ۱۴۰۰ را نیز می توان در حوزه اقتصاد، سالی پربار و با برکت برای این استان سرسبز و سرفراز پیش بینی کرد.

هدفگذاری ۷۲۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی برای سال ۱۴۰۰

دست یافتن بخش اقتصاد گیلان به ۶۰۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی در سال ۹۹، مسئولان را به برداشتن گام هایی بلندتر در این عرصه راغب کرده است به طوری که استاندار گیلان با اشاره به تحقق هدف اقتصادی در سال ۹۹، برای سال ۱۴۰۰ میزان ۷۲۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی را هدفگذاری کرده و برنامه ریزی و مجاهدت مسئولان امر را برای دستیابی به این توفیق خواستار شده است.

ارسلان زارع صادرات غیرنفتی را از مولفه‌های تحقق سیاست های راهبردی اقتصاد مقاومتی و جهش تولید می داند و توسعه پیوندهای اقتصادی با کشورهای هدف را بهترین راه مقابله با اثرات مخرب تحریم های غیرقانونی علیه کشور و ملت ایران عنوان می کند.

دست یافتن بخش اقتصاد گیلان به ۶۰۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی در سال ۹۹، مسئولان را به برداشتن گام هایی بلندتر در این عرصه راغب کرده است به طوری که استاندار گیلان با اشاره به تحقق هدف اقتصادی در سال ۹۹، برای سال ۱۴۰۰ میزان ۷۲۰ میلیون دلار صادرات را هدفگذاری کرده و برنامه ریزی و مجاهدت مسئولان امر را برای دستیابی به آن خواستار شده است.

وی با اشاره به اینکه تاجران و دست اندرکاران تولید و صادرات همواره مورد تکریم هستند، معتقد است در کشوری که با چالش‌های ناشی از تحریم و جنگ اقتصادی روبروست، مجاهدت اقتصادی شایسته قدردانی است و فعالان این عرصه با وجود موانع مختلف به این وظیفه ملی، اخلاقی و دینی به شایستگی عمل می کنند.

وی با اشاره به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان "جهش تولید" تصریح می کند: توفیقات حاصل شده به ویژه در زمینه صادرات غیرنفتی با اهتمام تلاشگران حوزه صادرات، تولید و حمایت کارگزاران دولت تدبیر و امید، تبلور افتخارآفرینی فعالان عرصه تجارت است.

زارع یکی از مولفه‌های تحقق سیاست راهبردی اقتصاد مقاومتی و جهش تولید را توسعه صادرات غیرنفتی دانسته و می گوید : موقعیت های ژئوپلیتیک گیلان و پتانسیل های غنی این استان ایجاب می کند که به میزان صادرات سال ۹۹ قناعت نکنیم زیرا امکان دستیابی به هدف های متعالی تر با تکمیل بنادر گیلان وجود دارد.

استاندار گیلان بر ضرورت استفاده مطلوب بازرگانان استان از ظرفیت اتحادیه اقتصادی اوراسیا جهت افزایش میزان صادرات تأکید و تصریح می کند که گیلان با صدور ۳۲ هزار فرم CT۳ (گواهی تجارت با اتحادیه اوراسیا) در طول ۱۱ ماه امسال با مشارکت اتاق بازرگانی، بیشترین بهره مندی را از عقد موافقتنامه اتحادیه اوراسیا داشته است.

وی می گوید : در این میان از ظرفیت وجود بنادر انزلی، منطقه آزاد و بندر کاسپین با تکمیل کریدور شمال - جنوب و اتصال راه آهن باید استفاده مطلوب تری شود و رشد حدود ۹۰ درصدی صادرات کالا از بندرآستارا از ابتدای سال جاری تا اسفند ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته نتیجه تلاش بازرگانان، گمرک و بنادر استان است.

وی با اشاره به وجود تنگناهایی در برخی استان ها به لحاظ شرایط ناشی از تحریم می افزاید: رشد ۴۰ درصد صادرات از گیلان این حقیقت را نشان می‌دهد که هرچند شرایط تجار گیلانی با دیگر بازرگانان یکسان بوده اما همدلی، همراهی و وفاق موجود میان بخش دولتی و خصوصی این موفقیت را رقم زده است.

استاندار گیلان بر تقویت کالاهای صادرات محور و پیشگیری از خام فروشی، بهره‌گیری از پشتوانه تحقیق، پژوهش و مطالعه بازار هدف کشورهای همسایه و توجه به رعایت ضوابط و مقررات فنی کشورهای هدف، آموزش تجار و اجرای برنامه های تشویقی و آموزشی برای طی روند صعودی صادرات تاکید دارد.

صادرات یک میلیون و ۳۸ هزار تن کالا در ۱۱ ماه

برخورداری گیلان از سه بندر مهم انزلی، کاسپین و آستارا فرصتی مطمئن و ایده‌آل برای تجارت با کشورهای حوزه دریای خزر ایجاد کرده است و مسئولان، استفاده هر چه بیشتر بازرگانان و فعالان اقتصادی از این قابلیت منحصر بفرد استان را خواستار هستند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با اعلام صادرات یک میلیون و ۳۸ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۵۹۲ میلیون دلار طی ۱۱ ماه گذشته از استان می گوید : این میزان صادرات از نظر ریالی ۳۴ درصد و از نظر وزنی ۲۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با اعلام صادرات یک میلیون و ۳۸ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۵۹۲ میلیون دلار طی ۱۱ ماه گذشته از استان گفت: این میزان صادرات از نظر ریالی ۳۴ درصد و از نظر وزنی ۲۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

به گفته فرهاد دلق پوش طی سال جاری علی‌رغم مشکلات ناشی از تحریم و کرونا افزایش صادرات استان بیانگر قابلیت های خاص این استان است و فعالیت حدود سه هزار واحد صنعتی و تولیدی با بیش از ۸۲ هزار اشتغال مستقیم در استان نیز مکمل تلاش های اقتصادی و تجاری است.

وی جایگاه گیلان را از نظر صنعتی رتبه نهم و از نظر ایجاد اشتغال صنعتی رتبه دوازدهم در کشور عنوان و تصریح می کند: گیلان از ۳۶ شهرک و ناحیه صنعتی در حوزه‌های مختلف تولیدی برخوردار و جایگاه نخست سلولزی را در کشور به خود اختصاص داده است.

او سالانه تولید پنج میلیون متر مکعب ام دی اف، اچ دی اف و ام دی اف با روکش ملامینه را از دیگر شاخص های صنعتی و تولیدی گیلان برشمرده و می افزاید: این استان با داشتن طرح های توسعه صنایع فولاد جایگاه دوم این صنعت را در کشور به خود اختصاص داده است.

وی صادرات در شرایط دشوار اقتصادی و تحریم‌های خصمانه را از منظر سیاسی، راهبردی دشمن شکن و نشانگر اقتدار کشور می داند و می گوید : در سال های اخیر با وجود محدودیت ها و چالش های متاثر از تحریم های گسترده و فشارهای سیاسی، بازرگانان و صنعتگران توانمند به توفیقات چشمگیری دست یافته اند و همت عالی صادرکنندگان شایسته تحسین است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان صادرات را بلوغ و رشد چرخه تولید و خدمات تلقی کرده و با اشاره به تخصصی بودن نفوذ در بازارهای خارجی ادامه می دهد: بسیاری از تولید کنندگان، محصولات منحصر به فرد و با کیفیتی را تولید می کنند اما در حوزه بازار و بازاریابی تیم و تشکیلات قدرتمندی ندارند و مدیران واحدهای صنعتی و تولیدی نگران کار آنها هستند.

دبیر کارگروه توسعه صادارت گیلان ضرورت حرکت واحدها به سمت دانش بنیان شدن را یادآور می شود و می گوید: باید محصولاتی باکیفیت و قابل رقابت در بازارهای جهانی تولید شود و در این کارزار اقتصادی، صادرات غیرنفتی، سلاح قدرتمندی برای مقابله با فشار حداکثری غرب است.

مرز ریلی گیلان؛ نوپا اما پیشتاز در صادرات و ترانزیت

در کنار فعالیت های بنادر و مناطق ویژه اقتصادی و تجاری گیلان، تنها مرز ریلی این استان در آستارا نیز از اهمیت خاصی برخوردار است و نقش تعیین کننده خود را پا به پای مرزهای زمینی و دریایی استان ثابت کرده است.

مرز ریلی گیلان یا همان راه آهن آستارا- آستارا در فروردین ۹۷ بین ایران و جمهوری آذربایجان به طور رسمی افتتاح شد و فعالیت شبانه روزی گمرک پایانه ریلی آستارا، موید تلاش گسترده و چشمگیر فعالان تجارت خارجی در این شاهراه ارتباطی است.

برابر اعلام مدیرکل راه آهن شمال ۲، طی یازده ماه امسال ۲۰۵ هزار و ۱۳ تن کالا از پایانه ریلی آستارا به جمهوری آذربایجان صادر شده و این رقم نسبت به ۱۳۴ هزار و ۷۹۲ تن در مدت مشابه پارسال ۵۲ درصد رشد دارد.

برابر اعلام مدیرکل راه آهن شمال ۲، طی یازده ماه امسال ۲۰۵ هزار و ۱۳ تن کالا از پایانه ریلی آستارا به کشور جمهوری آذربایجان صادر شده و این رقم نسبت به ۱۳۴ هزار و ۷۹۲ تن در مدت مشابه پارسال ۵۲ درصد رشد دارد.

به گفته غلامحسین ولدی در این بازه زمانی در مجموع ۳۶۵ هزار و ۶۲۳ تن کالا در پایانه ریلی آستارا حمل شده و این میزان نیز نسبت به ۳۴۲ هزار و ۵۹۳ تن مدت مشابه پارسال، چهار درصد افزایش را تجربه کرده است.

همچنین طی یازده ماه گذشته بیش از ۱۳۵ هزار تن کالا از طریق پایانه ریلی آستارا وارد کشور شده و بیش از ۱۶ هزار تن کالا از همان پایانه ریلی ترانزیت شده و عمده کالاهای ترانزیتی و وارداتی شامل چوب، الوار، عدس، گندم و جو بوده و کشور عراق مقصد اصلی بارهای ترانزیتی بوده است.

وی عمده کالاهای صادراتی از طریق این خط ریلی به جمهوری آذربایجان را سیمان، کلینر، مواد شیمیایی، کاشی، آهن آلات و لوازم خانگی اعلام می کند و یکی از مهمترین اهداف احداث خط آهن گیلان را تکمیل کریدور اقتصادی نوستراک شمال- جنوب می داند که با محقق شدن آن تحول عظیمی در حجم تجارت داخلی و فرامرزی گیلان روی خواهد داد.

هرگونه فعالیت تجاری در شرایط تحریم و شیوع کرونا که منجر به ارزآوری و دور زدن تحریم ها شود، مجاهدت اقتصادی تلقی می شود و دولت تدبیر و امید برای فراهم کردن بستر این توفیقات، علاوه بر پشتیبانی از بنادر و مناطق ویژه تجاری و اقتصادی گیلان، بستر راه آهن آستارا و اتصال آن به ریل جمهوری آذربایجان را فراهم کرده تا علاوه بر استفاده هر چه بیشتر از مرزها، زمینه تکمیل کریدور شمال- جنوب نیز آماده شود.

از سوی دیگر مسئولان و خدمتگزاران مردم در گیلان نیز از امتیاز مرزهای طلایی این استان غفلت نورزیده اند و با حمایت از بازرگانان و فعالان اقتصادی و برداشتن موانع از سر راه تجار و تولید کنندگان، برای به فعلیت رساندن هر چه بیشتر ظرفیت های مرزی و اقتصادی برنامه ریزی و تلاش می کنند تا در اواخر سال ۱۴۰۰ نیز ۷۲۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی هدفگذاری شده محقق شود.

منبع: ایرنا