21 اسفند 1399

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان:

فعال سازی دیپلماسی اقتصادی ضرورت دارد

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان گفت: کرمان جز نخستین صادرات کننده بزرگ کشور است و باید دیپلماسی اقتصاد فعالی در کشور شکل گیرد.

به گزارش سایت خبری پرسون از کرمان، مهدی طبیب‌زاده در نشست فعالان اقتصادی استان گفت: محصولات مورد نیاز بازار اوراسیا در استان کرمان تولید می‌شود، اما با وجود گذشت سه سال از طرح این تفاهم‌نامه، در میدان عمل در حوزه بازار تفاوت چندانی مشاهده نمی‌شود.

وی گفت: همواره اعتقاد داریم که صادرات ایران مشکل برون مرزی ندارد و مشکلات صادرکنندگان ریشه داخلی دارند و هیچگاه به علت‌های مختلفی همچون تغییر سیاست‌ها، ایجاد محدودیت‌ها، حمل و نقل پراکنده، نامنسجم و گران در مقایسه با سایر رقبا، نرخ بالای تسهیلات بانکی آمادگی برای توسعه صادرات نداشتیم.

طبیب‌زاده افزود: نرخ تسهیلات بانکی برای صادرکنندگان ایرانی چهار تا پنج برابر کشور‌های رقیب برای تجارت با منطقه اوراسیا است که از آن به عنوان معضلی اساسی یاد می‌شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه سیاست‌های ناامید کننده طی ۲ سال اخیر شرایطی دشوار به صادرکنندگان استان کرمان تحمیل کرده گفت: برخی فعالان اقتصادی نامی استان پهناور کرمان به‌علت خطرات ناشی از تعهدات ارزی از این بازار کناره‌گیری کردند.

طبیب‌زاده اضافه کرد: در صورتی که بخش خصوصی از معضلات فعلی نجات نیابد، بدهی‌های سنگین، مطالبات دولت، فشار بانک‌ها و تغییر نرخ ارز بخش خصوصی را با مشکل روبرو می‌کند.