14 بهمن 1399

تخصیص ۱۷۲میلیارد تومان اعتبار به طرح‌های عمرانی سیستان و بلوچستان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان اعلام کرد: ۱۷۲ میلیارد تومان اعتبار از ابتدای امسال تا کنون به پروژه‌های عمرانی دستگاه‌های اجرایی این استان تخصیص داده شده است.

به گزارش سایت خبری پرسون از سیستان و بلوچستان، مهرداد عرب اول اظهار داشت: در بخش بودجه از سال ۹۲ تا ۹۹ بدون اعتبارات صندوق توسعه ملی، ۱۸هزار و ۶۸۶ میلیارد تومان برای سیستان و بلوچستان اعتبار گرفته شد که ۹ هزار و۷۰۰ میلیارد آن طی سه سال صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه از این مقدار اعتباری که در سه سال گرفته شد ۲ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان آن به بخش آب، ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به حمل نقل و ۵۶۸ میلیارد تومان به عمران شهری و روستایی اختصاص داشت افزود: ۵۷ درصد اعتبارات روی این سه فصل متمرکز خواهد شد اما تاثیرگذاری این بخش‌ها بر توسعه سایر فصول موثر خواهد بود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان گفت: رشد قابل ملاحظه‌ای در بخش اعتبارات ملی داشتیم در سال ۹۹ شاهد رشد ۱۸۴درصدی اعتبارات هستیم به طوری‌که یک ردیف مستقل به عنوان توسعه سیستان و بلوچستان در جز ۳۲، ردیف ۵۵۵۰۱، جدول شماره ۹، ماده واحده لایحه ۱۴۰۰، با ارزش ۱۰۶ میلیارد تومان ایجاد شد.

وی خاطرنشان کرد: از نظر عمرانی رشد ۹۸ نسبت به ۹۷ در کشور هشت درصد بود در حالیکه سهم سیستان و بلوپچستان۱۰ و نیم درصد یعنی ۲ و نیم درصد از متوسط کشوری بیشتر همچنین اعتبارات کشور در سال ۹۹ نسبت به پارسال ۳۱ درصد رشد داشت که سهم این استان ۴۱ درصد است در سال ۱۴۰۰ نیز ۷۲ درصد رشد اعتبار داشتیم.

عرب با اشاره به تدوین سند توسعه سواحل مکران اظهار داشت: این سند مهرماه پارسال در شورای ملی آمایش کشور به تصویب رسید و اردیبهشت امسال جهت اجرا به سیستان و بلوچستان ابلاغ شد این سند شامل هشت ماده، ۳۰ راهبرد اساسی و ۲۶۷ سیاست اجرایی بوده و همه وزارتخانه‌ها را در بر می‌گیرد.

وی تصریح کرد: تمامی پروژه‌های مرتبط با سواحل مکران احصا و برای اعتبار آن در قانون ردیفی به نام توسعه سواحل مکران در نظر گرفته که سهم ما تاکنون از این اعتبارات ۲۸۸ میلیارد تومان بوده که این اعتبارات در سال ۱۴۰۰ به یکهزار میلیارد تومان رسیده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان گفت: در حوزه برنامه‌ای سند آمایش استان تصویب شد که سال ۹۷ استارت مطالعات آن زده شد و در فروردین ۹۹ در کمیسیون تخصصی مطالعات آمایش کشور مطالعات استان به تصویب رسید که یکی از بهترین مطالعاتی محسوب می‌شود که در بین ۳۱ استان شکل گرفت و مبنای ما برای توزیع اعتبار همین خروجی مطالعات آمایش است.

وی خاطر نشان کرد: سند آمایش سیستان و بلوچستان برای ارتقا و توسعه استان چهار بخش مشخص می‌کند که شامل حمل نقل، منابع آب، عمران شهری و روستایی و انرژی بوده که اگر آمایش منابع مالی در این حوزه‌ها قرار گیرد در افق ۱۴۲۴ شاخص‌های استان ارتقا پیدا خواهدکرد که در سال ۹۸ و ۹۹ مبنای توزیع اعتبارات همین خروجی است.

عرب اول تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ بر اساس خروجی طرح آمایش سرزمین تامین اعتبارات صورت خواهد گرفت تا شاهد توسعه و پیشرفت روزافزون سیستان و بلوچستان باشیم.

وی افزود: یکی از اقدامات موثر دیگر که به توسعه شهرستان‌های سیستان و بل.وچستان کمک خواهد طرح آمایش شهرستانی است که این کار آغاز شده به این معنی که ظرفیت‌های هر شهرستان چه چیزی است و برای توسعه هر شهرستان باید چه اقداماتی انجام دهیم که این امر موجب می‌شود تا از سلیقه‌ای عمل کردن جلوگیری کنیم بنابراین به ما کمک خواهد کرد تا منابع اعتباری بهتر توزیع شود.

منبع: ایرنا