03 دی 1399

کارشناس و تحلیلگر مسائل اروپا در گفتگو با پرسون:

عملکرد ضعیف اتحادیه اروپا در مدیریت بحران کرونا

اتحادیه اروپا یک سلسله کمک‌های اقتصادی و بسته‌های تحریک اقتصادی را مصوب کرد اما در بخش شیوه تخصیص آن در بین کشورهای اروپایی اختلافات جدی پیش آمد. آمارها نشان می‌دهد وضعیت اقتصادی کشورهای اروپایی به شدت دچار مشکل شده است. با توجه به این‌که ساختار کشورهای اروپایی عمدتاً ساختارهای سرمایه‌داری است، بحران بیکاری و آسیب دیدن بخش مصرف باعث آسیب‌های جدی اقتصادی شده است و خروجی سیاست‌های اتحادیه اروپا خروجی قابل لمسی نبوده است و اقتصاد کشورهای اروپایی بین 15 تا 35 درصد رو به کوچک شدن است.

رضا عابدی کارشناس و تحلیلگر مسائل اروپا در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص مدیریت اتحادیه اروپا در زمینه کرونا گفت: اتحادیه اروپا یک مجموعه منسجم و منظم نیست و در داخل آن شکاف‌ها و اختلافاتی وجود دارد. در بحث کرونا نیز مواجهه اتحادیه اروپا یک شکل نبوده یعنی کشورها عملکردهای متفاوتی داشته‌اند اما کشورهایی که ساختار نظام سیاسی آن‌ها مبتنی بر نگاه لیبرال دموکراسی و سرمایه‌داری است و رفاه مردم از اهمیت کمی برخوردار بوده است، عملکرد بسیار ضعیفی داشته‌اند.

عابدی بیان کرد: برخی از سیاستمداران برخی از کشورهای اروپایی به ویژه کشورهایی که مدعی هستند مثل انگلستان و فرانسه در ابتدای شیوع کرونا، خطر کرونا را دست کم می‌گرفتند و حتی مقامات انگلیسی ماسک نمی‌زدند و به یکدیگر دست می‌دادند و همانند ترامپ به دنبال انکار این بیماری بودند و این مواجهه ناصحیح و نگاه سرمایه سالار و لیبرالیستی مهم‌ترین مشکل دنیای غرب در مقابله با کرونا است.

وی ادامه داد: نگاهی که انسان‌ها براساس میزان سرمایه و میزان حساب بانکی‌شان با آن‌ها برخورد می‌شود و از زمان شیوع کرونا بسیاری از افراد بی‌خانمان و افراد مسن از بین رفتند و حتی برخی از کشورهای اروپایی مدعی بودند بهتر است افراد مسن، بیمار و ضعیف بمیرند و متأسفانه یک نگاه نژادپرستانه در این مقوله مشاهده شد.

این کارشناس و تحلیلگر مسائل اروپا با اشاره به این‌که عملکرد کشورهای مختلف در بحث مدیریت کرونا متفاوت بود، عنوان کرد: در مجموع عملکرد کشورهای اروپایی، عملکرد مناسبی نبود. آن‌ها در ابتدا این بحران را انکار کردند اما وقتی با واقعیت مواجه شدند دست به کارهایی نظیر ربودن محموله‌های ماسک و تجهیزات بهداشتی کشورهای دیگر زدند.

عملکرد کشورهای مختلف در بحث مدیریت کرونا متفاوت بود. در مجموع عملکرد کشورهای اروپایی، عملکرد مناسبی نبود. آن‌ها در ابتدا این بحران را انکار کردند اما وقتی با واقعیت مواجه شدند دست به کارهایی نظیر ربودن محموله‌های ماسک و تجهیزات بهداشتی کشورهای دیگر زدند

عابدی تصریح کرد: مسائلی که در بحران کرونا شاهد بودیم، نشان داد که اتحادیه اروپا و مشخصاً کشورهایی که در این اتحادیه نقش لیدری را دارند، به غیر از آلمان که وضعیت مثبت‌تری را در بحث کرونا دارد، آن چنان که باید توان مدیریت کرونا را ندارند و چه در ابتدای شیوع بیماری و چه در حین بحران کرونا در مجموع عملکرد مناسبی نداشتند.

وی در ادامه تشریح کرد: اتحادیه اروپا یک سلسله کمک‌های اقتصادی و بسته‌های تحریک اقتصادی را مصوب کرد اما در بخش شیوه تخصیص آن در بین کشورهای اروپایی اختلافات جدی پیش آمد. آمارها نشان می‌دهد وضعیت اقتصادی کشورهای اروپایی به شدت دچار مشکل شده است. با توجه به این‌که ساختار کشورهای اروپایی عمدتاً ساختارهای سرمایه‌داری است، بحران بیکاری و آسیب دیدن بخش مصرف باعث آسیب‌های جدی اقتصادی شده است و خروجی سیاست‌های اتحادیه اروپا خروجی قابل لمسی نبوده است و اقتصاد کشورهای اروپایی بین 15 تا 35 درصد رو به کوچک شدن است.

این کارشناس و تحلیلگر مسائل اروپا افزود: اتحادیه اروپا در زمان مواجهه با بحران کرونا نه تحریم و نه تحت فشار بود و بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی‌ها ادعا داشتند که به لحاظ پزشکی کشورهای پیشرفته و قوی هستند اما دیدیم که این کشورها در مواجهه با بحران کرونا دچار مشکلات اقتصادی، بیکاری، تشدید ناآرامی‌های اجتماعی و ... شدند.

وی در پایان اظهار داشت: اگر بحران کرونا در یک یا دو سال آینده دوام داشته باشد اتحادیه اروپا دچار مشکل خواهد شد و توان پوشش معضلات اجتماعی و اقتصادی که کرونا ممکن است ایجاد کند را نخواهد داشت. راهکار اتحادیه اروپا تا امروز موفقیت آمیز نبوده است و در حال حاضر بسیاری از دلسوزان اتحادیه اروپا پیگیر طرح‌های جانشین هستند اما به دلیل مشکلات ساختاری داخل این کشورها، اختلافاتی که کشورها دارند و مسائل دیگر، بعید است که اتحادیه اروپا بتواند در این زمینه موفقیتی داشته باشد.


بیشتر بخوانید؛

کرونا تهدیدی برای اقتصاد خسارت دیده اروپا